Zaterdag 29 april

1 mei 2017 - Shikokuchuo, Japan

Al vroeg verlaten we de tsuyado,rond half zeven. Raymond de Australiër heeft een beetje haast, hij wil veertig kilometer afleggen vandaag. Zelf heb ik achtien in de planning. Een Japanner loopt in tegengestelde richting. Hij vertelde dat dit zijn elfde keer is dat hij deze tocht loopt. Wat Boris doet weet ik niet. Een route gaat door Matsuyama City en een route via de buitenkant langs een paar meren. Een man wilde weten welke route ik wilde lopen. De buitenkant zei ik, niet doen zei de man. Dit is de route en hij wijst me door de stad. De andere route kon ik ook niet vinden. Een Amerikaan die ook die route zocht kon het ook niet vinden. Deze man woont eigenlijk in Italië, maar is nu dakloos. Rond twaalf uur zie ik Raymond bij een wasserette, even snel mijn kleren wassen. Tempel 52 en 53 hebben we al aangedaan. Via Horie loop ik door naar Koyodai . Vanaf Horie loop ik langs de kust. De zee is kalm. Zachtjes kabbelen de golven naar een zandstrand. De waterplanten lijken op een soort varen. Deze zwieren vrolijk met de stroming mee. Ik kom uit bij Koyodai en zoek naar een plek voor mijn tent. Dat valt nog niet mee. Alles is vol gebouwd. Langzaam loop ik door via Awai naar Yanagihara maar nog geen plaats voor de tent. Als ik bij Iyo Hogo ben ontmoet ik Astrid. Deze vrouw komt uit Velden. We spreken Engels tegen elkaar tot ik zeg dat ik uit Nederland kom. Ze wenst me succes met het vinden van een tent plaats. Na ruim twee kilometer kom ik net voor Mikuri Yakushido waar een klein grasveldje is naast een vijver. Als ik mijn tent heb neergezet komt er een man aan die vanalles vraagt. Tien minuten later komt ie terug met een fles water vier grote sinaasappelen en twee blikjes bier. En ik heb net twee blikjes gekocht. n Kwartier later komt een vrouw met nog eens bij drie grote sinaasappelen. Zo nou is mijn fruitmand wel vol. Morgen moet ik het wel weer meesjouwen. Vanuit mijn tent kijk ik naar het water in de vijver. Het begint al te schemeren en toch zie ik de vissen in het water zwemmen. Soms komen ze boven water en vangen wat vliegen. Mooi om hier naar te staren.