Vrijdag 28 april

1 mei 2017 - Shikokuchuo, Japan

Het is rustig bij de tsuyado. Gistermiddag hebben ze een podium gebouwd. Om half negen waren ze klaar. Als ik de sleutel wil inleveren is er niemand aanwezig. De sleutel heb ik maar op de balie gelegd. Ze vinden hem wel. Ik verlaat tempel 47 en loop rustig naar de volgende tempel. Het is wel aardig als ik stil sta om even in mijn boekje te kijken waar ik ben, zijn er altijd mensen die je de weg willen wijzen. Dat is zo vriendelijk in dit land. Op weg naar tempel 48 steek ik de Shigenobu rivier over. Het hoort een brede rivier te zijn, maar staat bijna droog. Dat zou je niet verwachten na zo'n dag regen. Het is maar viereneenhalve kilometer naar tempel 48. Hier staat Akio Akita. Hij wil samen met mij op de foto. Op naar de tempel 49. Dat is ruim drie kilometer,zo'n half uur lopen. Bij deze tempel 50 staat Akio Akita en maakt weer een foto. Hij vraagt naar mijn email adres. Dan stuur ik je de foto's. Hier ontmoet ik Boris, een Nederlandse student filosofie in Nijmegen. Boris slaapt liever buiten in zijn tent, dit ook vanwege de kosten. Als ik deze tempel verlaat loop ik langs een vijver. Plons plons en plons, ik kijk over het muurtje en zie schildpadden een duik in het water nemen. Een aantal nieuwsgierige goudvissen komen erop af en steken even hun kop boven water. Wanneer ik bij tempel 51 aankom zit Boris op een bankje. Na het ritueel ga ik om een stempel. Eerst heb ik nog een praatje gemaakt met Boris. Ik moet tot 16.oo uur wachten voor de tsuyado zegt hij. Bij het stempelen vraag ik om Tsuyado
Heeft u een kwartiertje vraagt de man. Na het kwartier gaan we naar het loket. We worden naar een groot onderkomen gebracht waar wel twintig pelgrims kunnen bivakkeren. Vanmiddag heb ik nog geprobeerd een simkaart te kopen, helaas alleen op Toko airport. Wel heb ik nog door het Dogo park gelopen. Vogelaars zaten en lagen te wachten tot er ergens een bijzondere vogel op een tak gaat zitten.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade