zaterdag 13 mei

15 mei 2017 - Shikokuchuo, Japan

Gisteravond begon het om acht uur te regenen en een uur later heel hard te waaien. Mijn tent had ik met touwtjes aan palen vast in plaats van haringen, want die krijg ik in de betonvloer niet vast. Soms moet je wel eens creatief zijn. Om acht uur kom ik mijn mandje uitdruipen. Walter en Anneke zijn al volop bezig om hun spullen in te pakken. Wel krijg ik nog een koppie thee. De etappe die ik vandaag ga afleggen is zes kilometer. Ondertussen is de tent die aan een kant nat was van de regen weer opgedroogd. Zo dan kan ik nu de touwtjes los knopen en de tent inpakken en vertrekken. Even verder in een toilet gebouw de tanden poetsen enz. Het is tien uur als ik echt vertrek. Op dit pad vandaag geen obstakels van bulten, dat is wel weer lekker lopen. In een vijver zie ik planten die na de bloei mooie zaaddozen hebben. Deze zaaddozen worden bij ons weer in kerststukken verwerkt. In een tuin zie ik mooie bloemen staan ze lijken op de Lis. Onderweg als ik aan het filmen ben loop ik langs een beginnend bouwwerk waar ze aan het beton storten zijn. Als ik bij tempel 67 aankom zit er vlak bij de ingang een man. Naast die man staat een bordje waarop staat dat hij je voeten wel wil behandelen. Ook staat er bij dat hij voor priester studeert, en of je na behandeling wat wil doneren. Ik heb wel wat gedineerd maar niet mijn voeten laten behandelen, want die doen het prima. Na de vele trappen die ik moet beklimmen kom ik dan bij tempel 67. Nu moet ik weer driehonderd meter terug lopen naar de minshuku.