Vrijdag 5 mei

9 mei 2017 - Shikokuchuo, Japan

Voor mijn doen ben ik vroeg vertrokken. Dit heb ik gedaan omdat ik vandaag naar tempel 60 ga en die ligt op een hoogte van 740 meter. Na drie kilometer sla ik rechtsaf in. In plaats van links aanhouden. Nu ga ik naar een tempel waar ik eigenlijk niet naar toe wilde gaan. De route ernaar toe is ontzettend mooi, maar die 500 traptreden had voor mij niet nodig geweest. Dat is een aanslag op je leven ( conditie ). Terug lopen over de zelfde traptreden naar de route die ik had willen volgen. Ach ik heb maar tweeëneenhalf kilometer omgelopen, het valt dus nog mee. Na ruim drie kilometer heb ik de juiste route weer te pakken. Rond tien uur kom ik aan bij de laatste supermarkt voor vandaag. Wat voedsel voorraad inslaan tot en met morgenochtend.
Onderweg ligt er een kleine slang te slapen in de zon op het asfalt. Toch maar even een foto maken. Aan de overkant van de weg gaat de route met traptreden omhoog. Hier moet ik nog twee kilometer. Het lijkt niet veel, maar mijn conditie is hiermee wel weer op de proef gesteld. Ik stijg van 289 meter naar 740 meter over twee kilometer. Op dit pad is de natuur zo prachtig met het kletterend water in deze rivier. De vogels vliegen rond vlak boven het water om vliegen te vangen. Een enkele keer schiet er een hagedis voorbij. Dit pad is vrij steil en traptreden zijn hier in overvloed. Dan weer kleine stapjes en dan weer grote stappen. Uiteindelijk kom ik nat bezweet aan bij tempel 60. Alles wat ik heb opgedronken spoelde gelijk door de poriën naar buiten. Hier is een tsuyado waar ik kan overnachten samen met Nil uit Spanje. Nil is journalist voor een krant.