Donderdag 27 april

1 mei 2017 - Shikokuchuo, Japan

Om zes uur vanmorgen is het ontbijt. Rond zeven uur verlaten we met z'n drieën de minshuku. Er loopt hier een pad langs, maar door de hevige regenval is het pad afgesloten vertelt de eigenaar van de minshuku. Over de weg lopen we van 643 meter naar 702 meter. Op deze hoogte passeren wij de Misaka -Toge Pass. Bij Sakamotoya worden we ontvangen met thee en koekjes. Tweehonderd meter terug ligt een hele grote kei, die daar zou zijn neergelegd door Kobo Daishi. Hierna gaan we van de weg af een smal bospad in. Ruim tweeëneenhalf kilometer dalen we naar 318 meter. Door de regen zijn de keien en boomstronken spekglad, dus uitkijken. De Japanner en de Franse dame Marie Claire hebben een stevige pas, ik kan ze bijna niet bijhouden. Met klimmen loop ik aardig op achter. Naar beneden gaat het pad smalle pad redelijk steil. Na de regen zien de bomen en planten er helder en fris uit en de geur is zalig. Om half elf zijn we bij tempel 46. Simon de Duitser is hier ook. Een kilometer verder is tempel 47. Er is hier een tsuyado. Als ik erom vraag krijg ik een sleutel mee voor het onderkomen. Er is zelfs een keuken in de tsuyado. Ik leg een bed op de grond en ga liggen. Als een blok val ik in slaap. Bijna twee uur later wordt ik wakker. Even wat eten en een rondje lopen. Bij tempel 46 krijgen Marie Claire en ik osetai in de vorm van geld. Ik sta weer versteld wat we in ons hand gedrukt krijgen. Als ik hier wat zit te schrijven komt er een man Hideo Ooyamo met een fles drinken aan. Gevolgd door Akio Okita die me een pakje koek geeft. Allemaal osetai.