Vrijdag 21 april

30 april 2017 - Shikokuchuo, Japan

Als ik uit het raam kijk zie ik dat de weg nat is. O jee, toch niet weer een natte dag. Het is droog als ik vertrek, maar het dreigt wel. Ik verlaat Henro Yado in het plaatsje Kita Uwajima. Er lopen kinderen voor me die naar school gaan. Hun aandacht is getrokken door een aap. Direct pak ik mijn camera en probeer het beestje vast te leggen op de film. Hij / zij zit wel ver weg. Eigenlijk hoopte ik dat er meer zouden zijn. Wat later loop ik over een smalle weg en zie een slang van ongeveer een meter de weg over kruipen. Als ik dichtbij kom is hij zo verdwenen. Na twee uur bereik ik tempel 41. Hier ontmoet ik Mitsuo de Japanner waar ik dinsdag in de tsuyado overnachtte. Ik vervolg de weg naar tempel 42 die tweeëneenhalf kilometer verder is. Als ik het ritueel heb gedaan komt er een vrouw naar me toe. Als je wilt mag je meerijden naar tempel 43, dan hoef je niet te klimmen. Het is aantrekkelijk ,maar om naar 500 meter te klimmen is ook heel zwaar. Ik ben mee gegaan en elf kilometer verder bij tempel 43 uitgestapt. Ik voel me hier niet zo goed bij, maar goed het kost weinig energie. Toch ben ik nog tien kilometer doorgelopen. De boeren zijn nog steeds het land aan het bewerken voor de rijst. Er wordt gefreesd en geplant. Wat ik hier veel zie zijn bandenhandelaren. Maar er is hier ook heel veel verkeer. Ik sta vlak bij de Tosakatunnel van 1117 meter. Er komt een meisje langs met een snoepje, osetai zegt ze. Het is toch de hele dag droog gebleven.

1. Rita Zutt:
    30 april 2017
    Hoi Co, Wat ziet het er allemaal mooi uit. Hier is de natuur nu ook prachtig. maar het is af en toe nog wel bokkoud. Verschillende plantjes in de buitenpotten hebben het loodje gelegd door de nachtvorst. de 26 e is Bart geridderd, nou dat is het nieuws hier zo`n beetje. Veel plezier en groetjes, ook van Annie Poland.
  2. Margriet Koopman:
    30 april 2017
    En gisteren tijdens het zwemmen werd Bart verrast met een heel groot blad met allemaal lekkers, van alle leden.
    Wat fijn dat je zo geniet, alleen jammer dat je zoveel regen heb.
    Vandaag was het heerlijk weer. Wordt wel eens tijd.
    Gr Margriet