Dinsdag 2 mei

8 mei 2017 - Shikokuchuo, Japan

Eerst moet ik iemand feliciteren die ontzettend veel voor diverse verenigingen heeft gedaan. Hij is nu ridder in de Orde van Oranje Nassou. BART gefeliciteerd. Maar je weet het he ik ben al jaren ridder te voet. Vanuit mijn kamer kijk ik uit over de zee die vandaag weer kalm is met kleine golven. Ongeveer acht kilometer loop ik nog langs de kust. Al zie ik maar weinig van de zee. Dat komt door de bebouwing. Als ik via wat kleine straatjes wordt geleid is het heerlijk rustig. Geen geraas van het verkeer. Bij Onishi haal ik een bakkie koffie. Hier zitten twee Japanners die ook in het hotel waren. Even een praatje maken wel met handen en voeten om me verstaanbaar te maken. Ik ken wel wat Japanse woorden, maar een goed gesprek is toch heel wat anders. Bij tempel 54 ontmoet ik Marie Elise een jonge Franse vrouw van 37. Zij is al enige maanden van huis. Eerst in Australië een paar maanden gelopen en nu hier in Japan. Hierna gaat ze naar haar huis in Parijs. Bijna drie kilometer loop ik over een smal weggetje door een Memorial park weer naar de hoofdweg en dan naar tempel 55. Marie Elise blijft hier in een hotel overnachten. Zij loopt dertig kilometer per dag. Ik loop door naar tempel 56 drie kilometer verder. Onderweg ga ik eerst een warme hap nuttigen. Bij tempel 56 is een tsuyado waar ik overnacht. Rond vijf uur komt er een jongen uit Taiwan bij Chen Shu Min. Er staat hier een stapel bed en dan is het vol ook, je kan je kont er niet keren. Maar ik kom hier toch alleen om te slapen.

1. Margriet Koopman:
    Hallo Co,
    Weer genoten van je foto,s.
    En je verhalen vind ik heel leuk om te lezen. Hoeveel tempels zijn er nog te gaan.? En wat ontmoet jij veel verschillende mensen. Hier is het nog steeds geen lente, dus jij heb hebt het qua weer beter, buiten de regen dan.
    Succes nog en ik hoop dat het goed gaat.
    Gr Margriet
  2. Bart hoekman:
    8 mei 2017
    Beste Co Bedankt voor jouw felicitatie het was allemaal enerverend, ontroerend, emotioneel en heel leuk Grlukkig is alle aandacht nu voorbij er zijn zo velen die vrijwilligers werk ook jij en Marian doen het nodige. Maar wat jij allemaal " als ridder te voet " meemaakt en meegemaakt hebt is fantastisch allemaal mooie verhalen en prachtige foto's Co geniet er van en wij genieten met je mee grt Joke & Bart
  3. Woudstra:
    8 mei 2017
    ja Co, hier is het ruim een week in mei en krijgen we van 8 op 9 mei gewoon nog een nachtvorstje te verwerken, ± 5 to 7 º te koud.
    Omdat ik morgen vroeg weg moet en een bloedhekel heb aan autoruiten krabben de hoes er alvast overheen gegooid. Morgen de hoes er af, starten en wegrijden, snap niet dat er niet meer mensen zijn die gewoon een hoesje over de auto gooien. Hoe eenvoudig kan het zijn?