zaterdag 18 maart

23 maart 2017

IMG-20170326-WA0003De eigenaar van het onderkomen heeft mij naar tempel 1 gebracht. Ook heeft hij me wegwijs gemaakt met het aanschaffen van spullen die ik nodig heb voor onderweg. Voor ik vertrok heeft hij nog een foto gemaakt van mij in vol teneu. Als ik vertrek staat er nog een hele groep start klaar. De meeste gaan met de auto of bus. Een klein aantal van deze mensen ondernemen deze tocht te voet. Onderweg bij tempel 2 ontmoet ik een echtpaar uit Velp. Even later ook een echtpaar uit Rotterdam. We maken even een praatje en gaan elks ons eigen weg. Als ik bij tempel 6 aankom is het stempelkantoor dicht. Nou dan morgen maar. De tempels die ik vandaag heb gezien komt heel indrukwekkend op mij over. Wat een prachtige gebouwen, zoiets moet je met eigen ogen zien. Als ik het terrein verlaat en ik in mijn boekje sta te kijken waar ik zal overnachten, komt er een jong stel Japanners naar me toe. Kan ik u ergens mee helpen vraagt de jongen in gebrekkig Engels. Ik ben op zoek naar een slaapplaats zeg ik. Beiden gaan ze terug naar de tempel, en komen terug met de mededeling dat ik in de klokkentoren mag slapen. Ik bedankte de jongen en de vrouw, en ik frutsel wat in mijn tas en haal er een paar klompen uit en reik het ze toe samen met een kaartje waar mijn naam op staat. Intussen zijn mensen uit Velp ook gearriveerd. De Japanners namen de klompen aan en deden alooft het eieren zijn. Met veel buiginoen nemen we afscheid van deze aardige mensen. Wat beleefdheid kunnen wij Nederlanders nog een voorbeeld aan nemen. Het is een heel schoon volk zowel op straat waar je geen afval van blikjes of andere dingen vind.

1. Yvonne Schoutsen:
    23 maart 2017
    Fijn te horen dat je zo onder de indruk bent van de tempels. En geweldig dat je de tsuyado in de klokketoren hebt gekregen. Dit is een gratis slaapplek voor de lopende pelgrims. Sommige tempels hebben dat. Je aankomsttijd zou dan rond of voor 17.00 uur moeten zijn, want tot dan is er iemand aanwezig in het stempelkantoortje.
    Ik ga nu je volgende blog lezen; nog 3 te gaan!