Zondag 21 mei

22 mei 2017 - Shikokuchuo, Japan

Vandaag een etappe van zes kilometer. Het schiet niet op, maar ik moet het een beetje uitsmeren. Als ik uit mijn tent kom word ik in de gaten gehouden door een van de dames waar ik gistermiddag mee op een boomstam zat. Vanuit haar flat volgt ze bijna elke beweging. Als ik alles heb ingepakt komt ze opgedoft naar me toe. Een hele maaltijd rijst met coco of zoiets. Coco zijn wat bruine bruine sliertjes met een beetje een zure smaak. Wel erg lekker. Ganbatte, zegt ze, en even later vertrekt ze met de auto. Ik loop langs de Aya Gawa rivier, waar bijzonder weinig water doorheen stroomt. Het is zondag, en er zijn weer heel wat mensen bezig om een grote watergoot schoon te maken. Dit is een hoofdgoot voor watertoevoer voor de rijstvelden. Deze goot stort het water in kleinere goten die langs de rijstvelden lopen. Een heel interessant systeem. Na vijf kilometer ga ik een bakkie koffie halen . Tegelijk proberen wat op de blog te zetten. Mislukt. Wanneer ik verder loop door een straatje word ik naar een stoel geloodst in een garage. Hier krijg ik echte Japanse thee met cake. Honderd meter verder is tempel 80. Als ik aankom in de Ryokan, wordt de kongozue (houten stok )gewassen en in een beker op mijn kamer gezet. Deze Ryokan is naast de tempel. Even douchen is wel weer lekker na een paar dagen
Om zes uur wordt het diner geserveerd. We zitten hier met acht mensen.

1. Tiny en Jan:
    22 mei 2017
    Hallo Co
    Je schiet al lekker op. Fijn dat je het nu rustig aan kan doen ,en van de omgeving genieten. Plaatjes schieten en eten ,want daar zorgen ze wel voor begrijp ik . Wij wensen je nog veel wandel plezier al zijn het maar kleine stukjes . Kom je tenminste niet overververmoeid aan het einde aan .Groetjes van ons.