Zaterdag 27 mei

29 mei 2017 - Shikokuchuo, Japan

Om vier uur word ik wakker van de pijn in mn linkerhand. Vooral mn ringvinger die heel dik is geworden. Mijn pols heeft ook een flinke opdonder gehad die is ook gevoelig, dik en weinig kracht erin. Dat komt omdat ik gisteren onderuit ben gegaan. Maar het gaat wel weer over, er is niks gebroken, denk ik. Nog drie kilometer te gaan naar tempel 87. Als ik daar aan kom zie ik een kale vlakte met een paar gebouwen erop. Het heeft weinig smoel. Zo en nu naar tempel 88. Dat wordt klimmen geblazen. Tot aan de Meayama Ohenro Koryu Dam gaat het goed, dat is een vlak stuk. Ongeveer een kilometer voor de Meayama Dam zie ik twee apen de weg oversteken. Eenmaal in de fruitbomen zie ik ze niet meer
Bij Meayama Ohen Koryu Salon stap ik binnen. Als eerste zie ik een makette van alle tempels. Aan de rand foto's van de tempels. Heel interessant om te zien. In deze salon krijg ik een certificaat dat je de hele tocht heb gelopen /afgelegd. Nog drie uur duurt het voordat ik bij tempel 88 ben . De afstand is ongeveer zeven kilometer
Eerst mag ik klimmen naar 774 meter. Erlijkt geen eind aan te komen. Soms heb ik het gevoel dat als ik denk dat ik er ben ze er nog een berg aanplakken. Mijn linker knie begint wat te protesteren, eerst maar wat rusten. De laatste tweehonderd meter naar het hoogste punt is best wel een gevaarlijk stuk. Ik moet me zien op te trekken aan rotsen en soms best wel grote stappen. Het lijkt meer op bergbeklimmen dan op wandelen. Het is wel een uitdaging maar ik vind het onverantwoord om dit in je eentje te ondernemen. Gelukkig was ik met nog twee Japanners. Op dit pad ontbrak het uiteraard niet aan traptreden. Ook de afdaling is best wel heftig en goed uitkijken waar je je voeten op zet. Een paar honderd meter verwijderd van de tempel en ik ruik de wierook al. Over dit stuk hebben we met z'n drieën bijna vier uur gedaan met twee pauzes.

1. Diana:
    Gefeliciteerd!!!
    Het is volbracht, je kechigan.
    Heftig hè, de korogashi naar 88, maar de afdaling was nog erger.
  2. Rita Zutt:
    29 mei 2017
    Volbracht!!!! nu geen ossetaai meer, maar straks in Winkel wordt het taaieos.
    nog even nagenieten, de gekneusde onderdelen rust gunnen, en dan..........tot ziens.
  3. Tiny en Jan:
    Gefeliciteerd Co.
    Je hebt het weer gefikst.
    Een geweldige prestatie.
    Nu nog even ontspannen, en weer op huis aan.
    Je hebt in ieder geval ,heel veel te vertellen .
    Groeten Tiny en Jan
  4. Margriet Koopman:
    29 mei 2017
    Jammer dat je onderuit bent gegaan. Wel de vinger en hand gekneusd?
    Maar je hebt het toch maar weer gefikst.
    Knap gedaan hoor.
    Ik doe het je niet na.
    Gr Margriet
  5. Woudstra:
    29 mei 2017
    Leuk dat Co een dorpsgenoot van mij is. Ik woon sinds eind 2005 in Winkel. Ben geen loper wel een fietser van langere afstanden.
  6. Yvonne Schoutsen:
    Omedettou gozaimasu!
    Gefeliciteerd Co, en heel veel respect dat je het zo goed volbracht hebt.
    Ga je nog de cirkel rondmaken, door naar tempel 1 terug te lopen?
    Ik ben benieuwd.
    En sterkte met je blessures.
  7. Bart hoekman:
    29 mei 2017
    Hoi Co Klasse je tocht volbracht het ging nietaltijd gemakkelijk en het regende nog al eens De schat aan ervaring en de indrukken en veel leuke goedgeefse mensen onderweg Dit neemt niemand je meer af Prettige dagen nog en een goede terug reis naar Holland Wij horen in of naast het water de verhalen wel grt Joke & Bart
  8. Ronny Zut:
    29 mei 2017
    Hoi Co,dit is het einde van je mooie verhalen en je reis,die niet altijd gemakkelijk ging.Ik wens je een goede reis terug en tot ziens in het zwembad
  9. Nhobma:
    29 mei 2017
    Mooi Co dat heb je maar weer gedaan nou maar weer op naar Marian kan je Nederland ook weer eens zien nou een dikke knuffel van die zus