Maandag 22 mei

24 mei 2017 - Shikokuchuo, Japan

Vanmorgen om zes uur is het ontbijt. Je moet het wel gewend zijn om op je knieën zitten eten. Ik moet me nogal eens verzitten. Na het ontbijt wordt voor mij een hotel geboekt voor donderdag. Omdat ik de blog nog wil bijwerken loop ik een kilometer terug. Als ik daarmee klaar ben ga ik aan de wandel. Nog even wat voedsel inslaan. Naar tempel 81 is een afstand van ruim zeseneenhalve kilometer. Het klimmen naar 372 meter is nogal zwaar. Heel veel traptreden, honderd is er een. Als ik het hoogste punt heb bereikt moet ik nog ruim een kilometer. Nu daal ik naar 265 meter, en ben ik bij tempel 81. Op het hoogste punt heb ik een schitterend uitzicht over de stad. Het lijkt mistig te worden, alleen het wordt niet koud. Helikopters vliegen af en aan, ik denk dat er een klein bosbrandje is. Vanaf tempel 81 loop ik ruim een kilometer het zelfde pad weer terug om vervolgens het pad richting tempel 82 te gaan lopen. Prachtig mooie vlinders dwarrelen hier rond. Hagedissen, torren en ander soortige insecten zie ik hier voorbij gaan. De meest vervelende zijn de muggen. Twee keer heb ik me met deet moeten insmeren. Op een bord aan een boom staat " Pas op voor de wilde zwijnen " ,ik heb er niet een gezien. Wel dacht ik ze te horen knorren. Door het bos lopen is genieten van de rust en de prachtige bomen en planten. Dus moet ik weer kLimmen naar 444 řmeter. Ik eindig bij tempel 82 op 404 meter. Om bij de tempel te komen mag ik eerst zo'n vijftig treden naar beneden en dan mag ik ongeveer hondervijftig traptreden omhoog. En ik heb nog niet zoveel traptreden gehad. Na het stempelen eerst wat water in de camelback. Ook hier mag ik ruim een kilometer dezelfde weg weer terug lopen. Na zo'n vijfhonderd meter stop ik bij een rusthut. De rugzak af en mn mandje installeren. Hier breng ik de nacht door.