Donderdag 25 mei

25 mei 2017 - Shikokuchuo, Japan

Vandaag neem ik een snipperdag
Dat is wel nodig na al die afstanden die ik de laatste tijd heb gelopen. Het aftellen is nu echt begonnen. Als ik straks weer thuis ben moet ik eerst weer acclimatiseren. Het regent nog een beetje. Tussen tien uur en drie uur mag je niet op je kamer blijven, dan komt de schoonmaakploeg. Om kwart voor tien verlaat ik het hotel. Op een kilometer afstand van het hotel ligt het Ritsurin park. Dit park stamt uit 1620,en daar wil ik even rond neuzen. Voor 410 yen mag je in het park rond lopen. Na betaling krijg ik een plattegrond van het park. Bij binnenkomst sta ik al te genieten van al die schoonheid van de natuur. Er staan hier eiken die meer dan driehonderd jaar oud zijn. Mooie kronkelende takken hebben ze. Ik sta hier op een bruggetje te kijken naar schildpadden en koi karpers. Die vissen variëren van kleine tot enorme joekels van vissen. In de vijvers groeien schitterende waterlelies in diverse kleuren. Aan de overkant van een watertje is een waterval te zien. Het water klettert langs de rotswand naar beneden en de vogels vliegen en scheren over het water. Een boom met een huisje en heel fijn grind erom heen is afgezet met doorgezaagde bamboe. Het grind is zo mooi in lijnen geharkt, daar wil je gewoon niet op lopen. Rond varen met een bootje en een man die de kloet handteerd is ook een happening. Diverse soorten grote keien liggen hier. Als je goed naar de tekeningen kijkt van zo'n kei zie je leuke figuren er in. Een restaurant, een Japans theehuis en door het hele park toiletgroepen. Al met al is het, het entree meer dan waard. Wat een prachtige Japanse tuin. Als ik het park verlaat ga ik eerst wat eten. Daarna loop ik door een overdekte winkelstraat. Er staat een klein jong vrouwtje met een bord aan een stok een reclame boodschap uit te kramen. Eerst dacht ik dat het een kind was. Maar dat ik dichterbij kwam, dacht ik misschien is ze wel aangesloten aan een heliumfles. Wat een geluid heeft dat meisje.

1. Els:
    25 mei 2017
    Ha die Co,
    Geniet nog van je laatste dagen, de reis en van de tempels.
    ( zouden ze de mooiste voor het laatst bewaard hebben)
    Van de lieve en gulle mensen.
    Van het vaak lekkere en voedzame eten. ( het eten wat je soms niet thuis kon brengen, en dat is maar goed ook)
    Kom veilig terug, en weer een reis om nooit te vergeten.

Groet Els
  2. Ben Kouw:
    25 mei 2017
    Wat hebben we genoten van al je verhalen. Geniet nog even.
    Hartelijke groeten,
    Coby en Ben
  3. Mientje Leegwater- Post:
    26 mei 2017
    Wat is het snel gegaan, groeten uit Winkel
  4. Joke & Maarten:
    27 mei 2017
    Ha Co,
    De laatste loodjes......wat een tocht heb je achter de kiezen. En wat schreef je leuk! Schitterende ervaring ongetwijfeld. Een conditie als een paard zo langzamerhand. Volgende keer maar eens naar de Noordkaap? Moet geen punt zijn voor jou!
    Als ik weer eens naar Zwaag moet, kom ik langs voor een kop koffie.
    Hartelijke groet vanaf een erg warm Texel.

Maarten
  5. Rita Zutt:
    29 mei 2017
    Nog even genieten van al het moois, de vrijheid, het lopen, al die mooie mensen die je hebt ontmoet. Van een geweldige belevenis, Ik wens je een voorspoedige thuisreis, en tot ziens in het zwembad.
  6. Nhobma:
    29 mei 2017
    Nou mooi gedaan knap hoor nou maar weer op naar Marian kan je ook weer eens kijken hoe het er in Nederland voor staat nou een dikke knuffel van die zus